המרפאה הניידת , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית

FacebookTwitter

דף הבית >> דפי מידע >> חיסונים לחתול

חיסונים לחתול

חיסונים לחתול מהווים טיפול רפואי מונע והם נחוצים בכדי לשמור על בריאותו ואיכות חייו של החתול. הקפדה על מתן חיסון לחתולים במועד הנכון תסייע למניעת תחלואה ואף מוות כתוצאה ממחלות מדבקות קשות שאחוזי התמותה בהן גבוהים (גם עם מתן טיפול רפואי). מתן חיסונים לחתול שומרים גם על בריאותנו מאחר וחלקם מקנים הגנה כנגד מחלות הפוגעות גם בבני האדם (כדוגמת מחלת הכלבת שהינה מחלה חשוכת מרפא).

לדילוג הישר אל פרוטוקול חיסונים לחתולים

כיצד חתולים נחשפים לגורמי מחלה?
חתולים נחשפים מדי יום לגורמי מחלה שונים על ידי מגע ישיר בין חתולים (במהלך משחק או מריבה) או על ידי מגע עקיף עם חפצים הנגועים בהפרשות גוף של חתול חולה.

האם צריך לתת חיסון לחתול שחי בבית ולא יוצא לסביבה?
בהחלט. חתולים חשופים למחלות גם אם גרים בדירה ולא יוצאים מעולם מהבית מאחר וגורמי מחלה עשויים להיות מועברים גם על ידי חפצים (כדוגמת סולית הנעל שלנו) שבאו במגע ברחוב עם הפרשות גוף של חתול חולה ולאחר מכן מועברים מהסביבה אל הבית על ידינו. סיבה נוספת לחשיבות של חיסונים לחתולים נובעת מהעובדה שלעיתים גם חתולים אלו יזדקקו לטיפול וטרינרי כזה או אחר הכרוך בהגעה למרפאה. במקרים אלו חתול שאינו מחוסן עלול להיחשף במרפאה למחלות אשר יכלו להימנע בקלות על ידי מתן חיסון לחתול מבעוד מועד.

איזה חיסונים לחתולים צריך?

• חיסון מרובע לחתולים:

כשמו כן הוא- חיסון מרובע לחתול מכיל תרכיב חיסון לחתולים כנגד ארבע מחלות חתולים: 3 נגיפים וחיידק אחד. פירוט המחלות:

1. חתלתלת (Panleukopenia) – נגיף אשר קרוב לנגיף הפרבו בכלבים ופוגע במערכות גוף שונות ובהן מערכת העיכול ומח העצם. הנגיף מועבר על ידי מגע ישיר או עקיף עם הפרשות של חתול חולה והמחלה באה לידי ביטוי בין היתר בשלשולים, הקאות, אפטיה, התייבשות, חוסר תאבון, חום גבוה, דיכוי מערכת החיסון ומוות. זיהומים משניים מתרחשים לעיתים קרובות בשל הדיכוי של מערכת החיסון. המחלה קשה ואף קטלנית ומניעה על ידי מתן חיסון לחתול במועד מהווה את הטיפול הטוב ביותר עבורה.
  2. קליצי (Calici virus) – נגיף אשר גורם למחלה בדרכי הנשימה העליונות וכן לכיבים בחלל הפה ועל הלשון (אשר כואבים ומקשים על האכילה). בין היתר סימני המחלה כוללים שיעול, התעטשויות, חום והפרשות מהעיניים ודרכי הנשימה. דלקת ריאות עלולה להתפתח כתוצאה מזיהום משני. גם במקרה זה חיסון לחתולים מוריד משמעותית את הסיכון לחלות וכן את חומרת המחלה.
  3. הרפס (Rhinotracheitis) – מחלה נגיפית אשר פוגעת בדרכי הנשימה העליונות ובעיניים. המחלה נגרמת על ידי נגיף הרפס אשר מועבר בין היתר מאם נשאית לגוריה. המחלה באה לידי ביטוי בהפרשות מהאף ומהעיניים, התעטשויות וחום. חתולים נגועים עשויים להראות שיפור ואף החלמה מסימני המחלה אבל עלולים להישאר נשאים של הנגיף לכל אורך חייהם ולהפריש את הנגיף כאשר יסבלו מסטרס. גם במקרה זה חיסון חתולים מהווה דרך יעילה למנוע הדבקה ולהפחית את חומרת המחלה.
  4. קלמידיה (Chlamydophila) – המחלה נגרמת על ידי חיידק ובאה לידי ביטוי בדלקות עיניים ודרכי נשימה. המחלה מופיעה בעיקר בגורים צעירים והיא עשויה להופיע בשילוב עם נגיפים כדוגמת קליצי והרפס.
  • כלבת (Rabies):

מחלת הכלבת הינה מחלה נגיפית קטלנית אשר פוגעת בכל היונקים, ובהם גם בבני האדם. בניגוד לשם המחלה אשר עשוי לבלבל אנשים – המחלה קיימת ומועברת גם בין חתולים. הנגיף מצוי בבלוטות הרוק של חיה נגועה והמחלה נגרמת על ידי העברת הנגיף בין פרטים על ידי נשיכה או מגע עם רוק של בעל חיים נגוע. לאחר אירוע הנשיכה – הנגיף אשר חדר לגוף נודד לאורך העצבים אל עבר המוח ושם הוא יתרבה ויגרום למחלה פעילה והפרעות עצביות קשות מאוד. הסימנים העיצביים משתנים בין בעל חיים אחד למשנהו וכוללים שינויים התנהגותיים, תוקפנות לא אופיינית, נשיכת חפצים דוממים, פחד ממים, ריור מוגבר, שינויי קול, קשיי בליעה, שיתוק חלקי ועוד. המוות נגרם בסופו של דבר בעקבות שיתוק של שרירי הנשימה. חשוב להדגיש כי מרגע שהסימנים הקליניים הופיעו – לא ניתן להציל את בעל החיים והמוות הוא ודאי. חשיבות המניעה עולה בשל חומרתה של המחלה (בהיותה מחלה חשוכת מרפא), העובדה שבשלב המחלה אין טיפול ועצם היותה מחלה מדבקת גם עבור בני האדם. החוק במדינת ישראל מחייב כל בעל כלב לחסן אותו כנגד כלבת.
באשר לחתולים – יודגש כי חיסון לחתול כנגד כלבת אינו חובה על פי החוק במדינת ישראל אולם אנו ממליצים על חיסון חתול שחי גם מחוץ לבית באזורים גיאוגרפים בהם ידוע שמחלת הכלבת קיימת (וזאת לאור מקרי הכלבת הרבים המדווחים מדי שנה בישראל).

אז מה "בשורה התחתונה" – איזה חיסונים לחתולים צריך ומתי?

פרוטוקול החיסונים לגורי חתולים:

גיל 6 שבועות: חיסון מרובע ראשון
גיל 10 שבועות: חיסון מרובע שני
גיל 3 חודשים: חיסון כלבת (מומלץ למי שבקבוצת סיכון להדבקה)

פרוטוקול חיסונים לחתול בוגר:
חיסון מרובע+כלבת פעם בשנה

חשוב לציין:

• גור חתולים אינו מחוסן באופן מלא עד לסיום סדרת החיסונים. מסיבה זו הוא עדיין עלול להיות חשוף למחלות ולכן – מבחינה רפואית מומלץ לחכות עד להשלמת סדרת החיסונים לחתול לפני שיחשף לחתולים אחרים או להפרשותיהם.
  • אסור לחסן חתול חולה! הדבר עשוי לפגוע ביעילות החיסון לחתול ואף להחמיר מחלה קיימת.

לסיכום -
שירות המרפאה הניידת אידיאלי לגורי חתולים שעדיין לא הספיקו להשלים את סדרת החיסונים מאחר וחיסון לחתול שניתן בסביבה הטבעית חוסך את הצורך בחשיפת החתול לבעלי חיים אחרים במרפאות וכן את החשיפה לסביבת המרפאה אשר עלולה להוביל להדבקה במחלות. כמו כן, חיסון חתולי בבית מסייע לחתול בהפחתת הסטרס הכרוך בהגעה למרפאה.
בעת הביקור הוטרינר יערוך בדיקה גופנית מלאה לחתול. בדיקה זו חשובה מאוד מאחר ועשויה לחשוף סימני מחלה מוקדמים (כאמור, במצבי מחלה יש להימנע מחיסון חתול).
כמו כן, אנו מקפידים לידע את בעלי החתולים כאשר מגיע מועד החיסון לחתול ובכך חוסכים את הדאגות לבעלים ומוודאים שהחיסון לחתול יתבצע בזמן על מנת לאפשר הגנה מירבית לחתול, חיים בריאים ואריכות ימים.
לפרטים נוספים ויעוץ ניתן לפנות בעל עת לצוות המרפאה הניידת.

לחזרה לדף המרפאה הוטרינרית הניידת

לייבסיטי - בניית אתרים