המרפאה הניידת , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית

FacebookTwitter

דף הבית >> דפי מידע >> חיסונים לכלב

חיסונים לכלב

חיסונים מהווים טיפול רפואי מונע והם דרושים על מנת לשמור על בריאותו ואיכות חייו של הכלב. הקפדה על משטר חיסונים לכלב תסייע למנוע תחלואה ואף מוות כתוצאה ממחלות מדבקות קשות שאחוזי התמותה בהן גבוהים (גם עם מתן טיפול רפואי). החיסונים שומרים גם על בריאותנו מאחר והם מגנים כנגד מחלות הפוגעות גם בבני האדם (כדוגמת מחלת הכלבת שהינה מחלה חשוכת מרפא).
לדילוג הישר אל פרוטוקול החיסונים

כיצד כלבים נחשפים לגורמי מחלה?
כלבים נחשפים לגורמי מחלה שונים ע"י מגע ישיר עם כלב חולה או ע"י מגע עקיף עם הפרשות של כלב חולה. מסיבה זו – כלב עלול לחלות גם אם הוא חי כל חייו בבית עם גינה סגורה וללא מגע עם כלבים נוספים. למעשה, ישנם גורמי מחלה שהינם מדבקים ועמידים עד כדי כך שאנו עשויים לחשוף את הכלב אליהם באמצעות סולית הנעל כאשר אנו דורכים ברחוב במקום בו היו הפרשות של כלב חולה לפני תקופת זמן (עד חודשים ויותר מכך) ולאחר מכן מעבירים את גורמי המחלה מהסביבה אל הבית.

איך פועל החיסון?
חיסונים לכלב מכילים גורמי מחלה מוחלשים או מומתים. המטרה במתן החיסון היא שהגוף ייחשף לאותם גורמי מחלה ומערכת החיסון תלמד כיצד להגיב כנגדם על ידי יצירת נוגדנים. גורים נולדים עם מערכת חיסון לא מפותחת ולכן אינם מוגנים מפני גורמי מחלה שונים. את ההגנה הראשונית הם מקבלים דרך חלב האם הראשון אותו הם יונקים. חלב זה מכיל נוגדנים שנועדו להגן על הגור הרך במהלך השבועות הראשוניים לחייו. לאחר שבועות ספורים חלה ירידה ברמת הנוגדנים האימהיים בדמו של הגור וזהו "חלון ההזדמנויות" הנכון לחסן לראשונה. מאחר ולא ניתן להעריך באופן מדויק מתי חלה הירידה ברמת הנוגדנים בכל גור – החיסון ניתן לכלב החל מגיל 6 שבועות, 3 פעמים במרווחים של 3-4 שבועות בכדי לוודא שהגור אכן יקבל את ההגנה האופטימלית המגיעה לו. לאחר מכן, בהיותם בוגרים, חיסון לכלבים ניתן פעם בשנה על מנת לשמר את רמת העמידות בפני המחלות.

כנגד מה מחסנים?

• חיסון משושה:

חיסון זה מכיל תרכיב חיסון כנגד שש מחלות קשות בכלבים (4 נגיפים ו-2 חיידקים) - ומכאן שמו, חיסון משושה. 2 החיידקים מדבקים ועלולים לגרום למחלה קשה גם בבני-אדם. פירוט המחלות:

1. פרוו (Parvo virus) – זהו נגיף אשר גורם למחלה קשה ולצערנו המחלה נפוצה במדינתנו בגורי כלבים ומופיעה גם בבוגרים שאינם מחוסנים. המחלה פוגעת בעיקר במערכת העיכול ובאה לידי ביטוי בהקאות ושלשולים דמיים, חוסר תאבון, חום ודכאון. המחלה קטלנית וללא טיפול עלולה להביא למוות של בעל החיים (לעיתים גם במקרים בהם קיבלו טיפול ראוי). נגיף זה עמיד מאוד בסביבה, ומועבר במגע עם צואה מכלב נגוע או חפצים מזוהמים. כלבי רוטווליר, דוברמן ואמסטף נמצאו כרגישים במיוחד למחלה ועל כן חשוב במיוחד להקפיד איתם על מתן החיסונים בזמן.
  2. כלבלבת (Distemper virus) – השם דומה ועשוי לבלבל אך לא מדובר במחלת הכלבת. כלבלבת הינה מחלה נגיפית קטלנית אשר פוגעת במערכת הנשימה, העיכול והעצבים. הנגיף מועבר במגע עם כלב נגוע - בעיקר דרך מערכת הנשימה. הסימנים הקליניים מגוונים וכוללים בין היתר שלשולים והקאות, אובדן תאבון, שיעול, הפרשות מהעיניים ומהאף, רעידות בלתי רצוניות, עוויתות, חולשה ושיתוק, סימנים עיצביים מגוונים ואף מוות. סימנים נוספים שלעיתים קיימים הם פגיעה בהתפתחות השיניים והתעבות הכריות  של כפות הרגליים. כלבים שישרדו את השלב החריף של המחלה עלולים להישאר עם נזק עצבי קבוע.
  3. דלקת כבד נגיפית (Infectious canine hepatitis) – גם במקרה זה מדובר בנגיף אשר פוגע בגורי כלבים לא מחוסנים. הפגיעה העיקרית במחלה זו הינה בכבד והיא באה לידי ביטוי בצהבת נראית לעין, חום גבוה, חוסר תאבון ועוד. לעיתים המופע יכלול פגיעה גם בקרנית העין.
  4. פארא-אינפלואנזה (Parainfluenza) – זוהי מחלה נגיפית אשר מביאה לפגיעה בדרכי הנשימה ובאה לידי ביטוי בשיעולים, נזלת וחום.
  5. לפטוספירה מסוג 2+1 (Leptospirosis) – מחלה זו נקראת בעברית "עכברת" מאחר ומועברת לרוב דרך עכברים ומכרסמים נוספים. המחלה נגרמת עקב חיידק אשר מועבר במגע של העור או הריריות עם שתן של בעל חיים נגוע. זוהי מחלה קטלנית אשר מביאה לפגיעה בכבד ובכליות ואף למוות. צהבת חריפה היא אחד מסימני המחלה הבולטים. החשיבות הרבה של חיסון כנגד מחלה זו נעוץ בעובדה שזוהי מחלה אשר פוגעת גם בכלבים וגם בבני אדם. החיסון כולל 2 זנים של החיידק.
  • כלבת (Rabies):

מחלת הכלבת הינה מחלה נגיפית קטלנית אשר פוגעת בכל היונקים, ובהם גם בבני האדם. הנגיף מצוי בבלוטות הרוק של חיה נגועה והמחלה נגרמת על ידי העברת הנגיף בין פרטים על ידי נשיכה או מגע עם רוק של בעל חיים נגוע. לאחר אירוע הנשיכה – הנגיף אשר חדר לגוף נודד לאורך העצבים אל עבר המוח ושם הוא יתרבה ויגרום למחלה פעילה והפרעות עצביות קשות מאוד. הסימנים העיצביים משתנים בין בעל חיים אחד למשנהו וכוללים שינויים התנהגותיים, תוקפנות לא אופיינית, נשיכת חפצים דוממים, פחד ממים, ריור מוגבר, שינויי קול, קשיי בליעה, שיתוק חלקי ועוד. המוות נגרם בסופו של דבר בעקבות שיתוק של שרירי הנשימה. חשוב להדגיש כי מרגע שהסימנים הקליניים הופיעו – לא ניתן להציל את בעל החיים והמוות הוא ודאי. חשיבות המניעה עולה בשל חומרתה של המחלה (בהיותה מחלה חשוכת מרפא), העובדה שבשלב המחלה אין טיפול ועצם היותה מחלה מדבקת גם עבור בני האדם. החוק במדינת ישראל מחייב כל בעל כלב לחסן אותו כנגד כלבת פעם בשנה החל מגיל 3 חודשים. בזמן החיסון הראשון יוחדר מתחת לעור הכלב שבב זיהוי אלקטרוני אשר יאפשר זיהוי ואיתור של הבעלים במידה ויאבד. כמו כן, הבעלים יקבל רשיון להחזקת כלב מטעם הרשות המקומית אשר יחודש מדי שנה בעת מתן החיסון השנתי.
באשר לחתולים – יודגש כי חיסון כלבת אינו חובה על פי החוק במדינת ישראל אולם אנו ממליצים לחסן חתולים שחיים גם מחוץ לבית באזורים גיאוגרפים בהם ידוע שמחלת הכלבת קיימת.

אז מה "בשורה התחתונה" – מתי ומה לחסן?

פרוטוקול החיסונים המומלץ בגור כלבים:

גיל 6 שבועות: חיסון משושה ראשון

גיל 10 שבועות: חיסון משושה שני

גיל 12 שבועות: חיסון כלבת+שבב (חובה בישראל על פי חוק הכלבת)

גיל 14 שבועות: חיסון משושה שלישי

פרוטוקול החיסונים לכלב בוגר:

חיסון משושה+כלבת פעם בשנה.

חשוב לציין:
- גור אינו מחוסן באופן מלא עד לסיום סדרת חיסוני משושה. מסיבה זו הוא עדיין עלול להיות חשוף למחלות ולכן – מבחינה רפואית מומלץ לחכות עד להשלמת סדרת החיסונים הראשונית לפני שייפגש עם כלבים אחרים או יצא לאזורים בהם עלול להיחשף להפרשות של כלבים. רק לאחר השלמת סדרת החיסונים ניתן לחשוף אותו בבטחה לכלבים נוספים.

- אסור לחסן כלב חולה! הדבר עשוי לפגוע ביעילות החיסון ואף להחמיר מחלה קיימת.

לסיכום -
שירות המרפאה הניידת אידיאלי לגורים טרם השלמת סדרת החיסונים מאחר ומספק חיסונים בסביבה הטבעית של הכלב וחוסך את הצורך בחשיפתם לכלבים אחרים במרפאות וכן את החשיפה לסביבת המרפאה אשר עלולה להוביל להדבקה במחלות.
בעת הביקור הוטרינר יערוך בדיקה גופנית מלאה לבעל החיים. בדיקה זו חשובה מאוד מאחר ועשויה לחשוף סימני מחלה מוקדמים (כאמור, במצבי מחלה יש להימנע מלחסן את בעל החיים).
כמו כן, אנו מקפידים לידע את בעלי הכלבים כאשר מגיע מועד החיסון השנתי (חיסון משושה וחיסון כלבת) ובכך חוסכים את הדאגות לבעלים ומוודאים שהחיסון יתבצע בזמן על מנת לאפשר הגנה מירבית לכלב, חיים בריאים ואריכות ימים.

לפרטים נוספים ויעוץ ניתן לפנות בעל עת לצוות המרפאה הניידת בטלפון או בטופס יצירת קשר.

לחזרה לרשימת דפי מידע וטרינרים

לייבסיטי - בניית אתרים