המרפאה הניידת , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית

וטרינר נייד , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית
מרפאה וטרינרית ניידת, וטרינר נייד, וטרינר עד הבית

FacebookTwitter


דף הבית >> דפי מידע >> איך להכניס חתול לכלוב נשיאה

עצות שימושיות: איך להכניס חתול לכלוב נשיאה

בניגוד לכלבים, חתולים נוטים לעבור פחות בדיקות רפואיות שגרתיות על ידי וטרינרים. הסיבה העיקרית לכך היא אופיים המיוחד של חלקם המקשה על בעלים רבים להביאם למרפאה הוטרינרית כשהם עושים את דרכם לשם בתוך כלוב נשיאה (במידה ובכלל הם יסכימו להיכנס למנשא).

כמובן, למקרה של בדיקה גופנית תקופתית, חיסונים, טיפולים לתולעים, בעיית עור או דלקת אוזניים ולמעשה...כל מקרה המאפשר זאת – תמיד עדיף לבקש מהוטרינר שלכם להגיע לביקור בית. בעת הזמנת וטרינר עד הבית חתולים רבים נוטים שלא להרגיש אפילו שבודקים אותם ולא יזכרו את הבדיקה והטיפול כאירוע טראומתי כמו בעת ביקור במרפאה וטרינרית.

למקרים שלא ניתן לטפל בבית (כמו במקרי כירורגיה או צורך בצילומי רנטגן) מובאות במאמר זה מספר המלצות מעשיות שיקלו עליכם את פעולת הכנסת החתול לכלוב נשיאה ויהפכו את תהליך ההגעה למרפאה הוטרינרית לפחות מלחיץ עבור החתול.

לחץ כאן לדילוג הישר אל טיפים מעשיים להכנסת החתול לכלוב הנשיאה

בחירת כלוב נשיאה:

כלוב נשיאה לחתול (ארגז נשיאה) הוא הדרך הבטוחה ביותר להובלה של החתול מחוץ לבית. אסור בשום פנים ואופן להסתמך על אופיו הטוב של החתול ולנייד אותו על הידיים בזמן נסיעה לביקור במרפאה וטרינרית. תופתעו לגלות שגם חתולים מקסימים שאתם מכירים היטב עלולים להפוך לנמרים קטנים כשהם נלחצים. במידה ויבהלו מרעש בזמן הנסיעה או שיפגשו כלב בחדר ההמתנה במרפאה הוטרינרית – הם עלולים לפגוע בעצמם, לשרוט או לנשוך אתכם ואפילו – לברוח מהמקום.

ישנם סוגי כלובים שונים לנשיאת חתולים, רובם אינם יקרים במיוחד. מומלץ תמיד לבחור מנשא לחתול בעל פתח עליון בנוסף לפתח הקידמי המצוי ברוב הכלובים. הדבר נותן אפשרות נוספת להכניס את החתול בזוית שנוחה יותר לחלק מהבעלים והחתולים ובד"כ גם מהווה פתח רחב יותר (ולכן פחות מלחיץ לחתול). יתרון נוסף שיש לכלוב מסוג זה הוא שאפשר להשאיר את הפתח העליון פתוח בזמן שמכניסים את החתול דרך הפתח הקידמי (ישנם חתולים רבים שיכנסו לכלוב יותר בקלות כשהוא פתוח בחלקו העליון).

ישנם כלובים שעשויים מאריג עמיד וישנם כאלו שעשויים מפלסטיק קשיח. באופן עקרוני עם רוב החתולים קל יותר להתנהל ולהתנייד עם כלוב נשיאה עשוי פלסטיק קשיח והם גם הכלובים הנפוצים יותר. לרוב כלוב נשיאה לחתול יגיע ככלוב שמתפרק לשני חלקים ובקידמתו רשת. כדאי לוודא שהכלוב מאיכות טובה ומאפשר פתיחה שקטה של כלוב הנשיאה בכדי למנוע רעשים שיפחידו את החתול. במידה ובחרתם תיק נשיאה מאריג כדאי לוודא שהדפנות קשיחים יחסית ואינם שוקעים פנימה מאחר והדבר יקל עליכם בעת הכנסת והוצאת החתול למנשא.

הרגלת החתול לכלוב\ארגז נשיאה:

השאיפה תיהיה תמיד להרגיל מראש את החתול לכלוב הנשיאה. קל יותר לעשות זאת בגיל צעיר אך אפשר גם בכל גיל (עם מעט יותר זמן וסבלנות). חתול שיתרגל לכלוב יראה בו כדבר חיובי ולא יקשר אותו בכל פעם ליציאה לא נעימה מהבית.

את הכלוב יש להשאיר בבית במקום מוגן, חמים, יציב ושקט - מקום שישרה עליו ביטחון. עם קצת מזל הוא אפילו ישתמש בו כמקום מנוחה יומיומי.

הכלוב צריך להיות חשוף לחתול כחלק מהנוף היומי שלו. כלוב שמאוחסן בבוידעם ויוצא משם פעם בשנה כשהגיע מועד החיסון השנתי – יבהיל את החתול.

יש לאפשר גישה נוחה לפתח הכלוב וניתן גם למקם אותו על מדף יציב או במקום מוגבה אחר (חתולים אוהבים מקומות גבוהים ויעדיפו לרוב כלוב שנמצא במקום גבוה ולא בגובה הריצפה).
יש להשאיר את פתח הכלוב פתוח. במידה והחתול לא נכנס לכלוב אפשר להסיר את חלקו העליון של הכלוב ולהשאיר רק את חציו התחתון של הארגז. בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה להוסיף את החלק העליון בהדרגה.

את הכלוב יש לרפד במצע נוח ומוכר לחתול כדוגמת שמיכה נעימה שהוא התרגל כבר לריח שלה.
ניתן לעטוף את הכלוב בשמיכה או מגבת בכדי להסתיר את החריצים הקטנים שמאפשרים הצצה פנימה. חתולים רבים יעריכו את מקום המסתור החדש הזה מאחר והם נוטים לאהוב מקומות מסתור קטנים וחשוכים.

אף פעם לא יזיק להוסיף משחק אהוב על החתול שישרה עליו אוירת ביטחון בעודו בכלוב הנשיאה.
במידה והחתול אינו נכנס מיוזמתו לכלוב ניתן לשחק או להאכיל אותו בקרבת מקום ולאט לאט לנסות לפתות אותו להעביר את שלב המשחק או קבלת הצ'ופר – אל תוך הכלוב עצמו.

ניתן לרסס את הכלוב בפרומון סינטטי מרגיע הקרוי Feliway. פרומון זה משמש בצורתו הטיבעית בחתולים למטרות סימון והוא ידוע בסגולותיו המרגיעות. ניתן להשיגו בחנויות לציוד בעלי חיים ובמרפאות הוטרינריות.

כשהחתול נכנס לכלוב מיוזמתו כדאי להציע לו חטיפים אהובים עליו כצ'ופר על מנת שיקבל את הכניסה לכלוב נשיאה כחוויה חיובית. למעשה, אפשר ממש להרגיל את החתול לאכול באופן קבוע בתוך הכלוב.

באופן הדרגתי ואיטי, רצוי מדי פעם לסגור את הכלוב במידה, כל עוד החתול ממשיך להרגיש בנוח עם הסיטואציה. אם הדבר לא מלחיץ אותו אפשר גם להרים את הכלוב ולהתהלך איתו מעט. באופן הדרגתי אפשר להאריך את הטיולים אלו, בהתחלה בבית ואח"כ גם מחוצה לו. זיכרו להתקדם לאט ולא להביאו למצב בו ילחץ מהסיטואציה. שבחו אותו על התנהגותו והעניקו לו חיבה וצ'ופרים במהלך התרגול ולאחר מכן.

"עסקים כרגיל"- חתולים מרגישים הכל וקשה להסתיר מהם את העובדה שמשהו משתנה באוירה או בציפיה שלנו מהם. השתדלו להתנהג בטבעיות לאורך התהליך ושדרו להם רוגע ונעימות.

זיכרו- תהליך ההרגלה לכלוב נשיאה הוא תהליך ממושך הדורש סבלנות רבה. הכינו עצמכם לשעת הצורך והשתדלו להתחיל לעבוד איתם על מטרה זו לפני שתגיעו לשלב בו תצטרכו להשתמש בכלוב בפועל.

איך מכניסים חתול לכלוב?

אם הצלחתם להרגיל את החתול לכלוב לפי העצות שניתנו – מצבכם טוב. אם לא, או שפשוט מדובר במקרה דחוף או חתול שפשוט אינו מוכן להיכנס לכלוב - אתם במצב מאתגר יותר אך עם מעט סבלנות, אמונה ומיומנות – עוד תצליחו (ובמידה ולא, תמיד עומדת לרשותכם האופציה של הזמנת לוכד חתולים). עם כל חתול הדברים נעשים מעט אחרת וניתן לכם מספר קווים כללים ורעיונות.

מספר טיפים להכנסת החתול לכלוב נשיאה:

הרגלה מבעוד מועד – כפי שנאמר בכל הסעיפים הקודמים – אין כמו חתול שהתרגל לכלוב נשיאה לפני שהיה בו צורך אמיתי.

"כי בתחבולות תעשה לך מלחמה" – אין טעם לריב עם החתול, סביר שאתם תפסידו כשהוא ישלוף את ציפורניו ויאחז בצידי הכלוב (במקרה הטוב) או בכם (במקרה הרע). צריכים סבלנות ורוגע. אם דרך אחת לא פועלת, נסו לשנות גישה. אגרסיביות יתרה ועקשנות עיוורת לא תכניס אותם פנימה. לעומת זאת, אסרטיביות והפעלת כוח מתון עשויה לעזור.

אוכל – גם אם החתול אינו מורגל לכלוב הנשיאה תמיד ניתן להציע לו חטיף טעים, טונה או מעט עוף בסמיכות לכלוב הנשיאה. לאט לאט העבירו את האוכל בסמיכות לכלוב. במצב אידיאלי הוא יסכים להיכנס, בד"כ הדבר ידרוש מעט עידוד (דחיפה קלה פנימה).

אלמנט ההפתעה- הניסיון הראשון להכנסת החתול לכלוב נשיאה חשוב מאוד מאחר ולאחריו הוא עשוי להיות "פחות סובלני כלפיכם". וודאו מראש שאתם יודעים איך לסגור ולנעול את הכלוב מהר ותכננו את צעדיכם היטב.

בחירת סוג ארגז הנשיאה המתאים לכם – בכלוב נשיאה לחתול שנפתח ל-2 חלקים: השאירו את הכלוב פתוח, הושיבו את החתול בפנים על חלקו התחתון של הכלוב והעזרו באדם נוסף שיעזור לכם לסגור את החלק העליון והסורג הקידמי בזמן שאתם מחזיקים ומרגיעים את החתול. בכלוב עם פתח עליון – ניתן לנסות להכניס דרך הפתח העליון (שבד"כ יהיה גדול יותר) או דרך הפתח הצידי בזמן שהפתח העליון פתוח (לרוב הם ירגישו יותר בנוח במצב זה).

ישבן קודם - במידה ואין לכלוב פתח עליון – ניתן להעמיד אותו ב-90 מעלות כך שהפתח כלפי מעלה ולנסות להכניס את החתול בטכניקה המתאימה לכם ולו – בד"כ עדיף להרימו באויר ולהניחו כך שרגליים אחוריות נכנסות קודם (ישבן פונה לתוך הכלוב) מאחר והוא לא יראה את הכנסתו לכלוב במהלך הדרך. חשוב לפעול בזריזות ונחישות ומיד לאחר מכן יש לסגור מהר את מכסה הכלוב מאחר והחתול עשוי לנסות לצאת.

השתמשו במגבת - יש שיטות ריסון שונות לחתולים בהם נעזרים במגבת. הדבר עשוי להקנות להם תחושת ביטחון, לנטרל אותם מיכולתם להאחז בדפנות הכלוב ולהגן גם עליכם (במידה) בפני שריטות.

כלוב נשיאה גדול יותר – אם לא הצלחתם לעשות שימוש בכלוב שלכם, אפשר לנסות כלוב מסוג או גודל אחר ועם פתח גדול יותר. לרוב ניתן לשאול כלוב נשיאה לחתול מהמרפאה הוטרינרית אליה בכוונתכם ללכת. כך או כך, בשום אופן אין לצאת עם ארגז מאולתר מהבית, כדוגמת ארגז קרטון או סל כביסה כשחתול בתוכו מאחר והם לא בנויים למטרה זו והחתול עלול להימלט מהם בדרך.

בסופו של דבר - דמיון ותושיה אף פעם לא יזיקו בכל הקשור לחתולים שאינם מוכנים להיכנס לכלוב נשיאה.

בדרך למרפאה:

נסיעות כמעט תמיד יהוו מקור סטרס לחתול וכדאי לשמור על כמה עקרונות במהלכן:

את הכלוב יש למקם במקום יציב ובטוח. במידה והוא מונח על אחד המושבים חשוב להדקו בחגורת בטיחות בכדי למנוע נפילה שלו בזמן עצירה.

חשוב להימנע מפניות חדות או עצירות פתע ולזכור שגם אם הכלוב נשיאה יציב, החתול שבתוכו לא.

את הכלוב יש לעטוף במגבת או שמיכה כדי לשמור על סביבה שקטה וחשוכה יותר עבור החתול.
יש להימנע משמיעת מוסיקה רועשת בדרך למרפאה וניתן גם לדבר עם החתול בקול רגוע בכדי להסיח את דעתו מהאוירה החדשה לו.

רצוי להימנע מאכילה של מזון בכמות משמעותית ב-2-3 שעות שלפני הנסיעה. חתול שיאכל בסמיכות לנסיעה עלול להקיא בשל הלחץ והבחילה שהנסיעה גורמת לפעמים) דבר שיוסיף לסטרס שלהם ולזכרון הלא נעים מחווית הנסיעה).

יש לסגור את חלונות הרכב בכדי להימנע מרוח חזקה. במידה ומדובר בימי הקיץ החמים כדאי להפעיל מזגן על טמפרטורה נעימה ממנה גם החתול יהנה.

חשוב לוודא שהכלוב סגור כראוי ושאין בו חלקים קטנים חסרים או שבורים בכדי למנוע כל סיכוי שהוא יפתח באמצע הנסיעה. בשום פנים ואופן אין לפתוח את הכלוב או לשחרר את החתול במהלך הנסיעה.

בזמן הביקור במרפאה-

אין לפתוח את הכלוב בחדר ההמתנה. החתול צריך להישאר בכלוב עד שיגיע לחדר בטוח וסגור בו אפשר יהיה להוציאו מהכלוב בביטחה ללא נוכחות אורחים לא רצויים מבחינתו (כלבים).

בחדר ההמתנה ניתן למקם את כלוב הנשיאה על מקום מוגבה המאפשר לכם ולו להיות בקשר עין. חשוב להקפיד שמדובר במקום יציב המיועד לכך.

במידה ואין מקום שקט בו ניתן למקם את הכלוב (אנשים רבים ממתינים, כלבים בחדר ההמתנה וכו'), נסו לבקש לחכות בחדר בדיקה פנוי במידה ויש כזה.

לאחר שאנשי הצוות מאשרים שמדובר במקום בטוח לפתוח את הכלוב: רצוי להסיר את חלקו העליון של הכלוב ולאפשר לחתול לבחור האם ברצונו להישאר בכלוב או לצאת ולסקור את סביבתו. לרוב הם ירגישו בטוחים יותר אם לא ימשכו אותם מתוך כלוב הנשיאה אלא יאפשרו להם להתרגל למקום החדש בקצב שלהם.

השתדלו לשמור על דיבור בטון רגוע ובשקט בחדר הבדיקה בכדי לא להלחיצו.

חזרתם הביתה?

זה כבר החלק הקל. מקמו את הכלוב במקום שקט, השתדלו לשדר "עסקים כרגיל" אך שחררו את החתול מכלוב הנשיאה רק לאחר שהסתגל חזרה לסביבה הביתית והמוכרת שלו במשך מספר דקות בכדי שלא יברח למקום מחבוא ויזכור את הטיול שעבר כחוויה לו נעימה. דאגו להציע לו אוכל והשתדלו לחזור לשיגרה.

צוות המרפאה הניידת תמיד ישמח לעמוד לרשותכם, לייעץ ולענות על כל שאלה שתתעורר.

שיהיה בהצלחה!
 
לייבסיטי - בניית אתרים