המרפאה הניידת , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית

וטרינר נייד , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית
מרפאה וטרינרית ניידת, וטרינר נייד, וטרינר עד הבית

FacebookTwitter


דף הבית >> דפי מידע >> שעלת מכלאות

שעלת המכלאות (Kennel cough)
 
מהי מחלת שעלת המכלאות?
שעלת מכלאות היא מחלה זיהומית מדבקת בכלבים אשר מביאה לפגיעה בדרכי הנשימה העליונות. לרוב מדובר בסינדרום בו נגרמת הדבקה משולבת בין גורמים ויראליים וחיידקים. החיידקים העיקריים המעורבים במהלך המחלה הינם: בורדטלה ברונכוספטיקה (Bordetella Bronchoseptica) ומיקופלסמה. הוירוסים הנפוצים המעורבים במהלך המחלה הינם פרהאינפלואנזה, הרפס, אדנו-וירוס, כלבלבת ועוד.
 
מהם סימני התלואה בשעלת מכלאות?
לרוב הכלב יראה בריא ופעיל, ירגיש טוב ולא יראה סימנים מהותיים למעט שיעול קולני תכוף (לרוב ישמע כ-"שיעול יבש"). לעיתים השיעול עשוי להיות מלווה בפליטת ליחה או קצף לבן בסוף השיעול. השיעול מופיע בהתקפים בתדירות משתנה ויכול להמשך אפילו עד שבועיים. עבור בעלים רבים השיעול נראה כאילו הכלב מנסה להקיא או כאילו "משהו תקוע לו בגרון", אך למעשה מדובר בשיעול קולני בפה פתוח. כמו כן, יתכנו מעט הפרשות מדרכי הנשימה בתקופה זו.
כאמור, לרוב מהלך המחלה הוא קל אך במקרים מסויימים בהם חל סיבוך של המחלה עלולה להתפתח דלקת ריאות. מצב זה מסכן את חיי הכלב ומסיבה זו חשוב שרופא וטרינר יבדוק את הכלב בעת חשד לתחלואה בשעלת המכלאות.
 
כיצד כלבים נדבקים בשעלת מכלאות?
הדבקה מתרחשת בעיקר מכלבים אחרים איתם הכלב בא במגע. גורמי המחלה מועברים לרוב ע"י תרסיס רוק המתפזר באויר בזמן שכלב נגוע נובח או משתעל. תרסיס זה נשאף ע"י כלב בריא השוהה בקרבת מקום. תקופת הדגירה (התקופה מרגע ההדבקה ועד להופעת הסימנים הקליניים) הינה 3-10 ימים. כאמור, זוהי מחלה זיהומית מדבקת מאוד והיא מתפשטת בקלות במקומות בהם יש ריכוז כלבים רבים, כדוגמת פנסיונים ומכלאות – ומכאן גם שמה.

כיצד מאבחנים את המחלה?
מחלת שעלת המכלאות מאובחנת על פי רוב על ידי הוטרינר על בסיס המופע הקליני, בדיקה גופנית מלאה וכן היסטוריה של שהייה בפנסיון או חשיפה לכלבים חולים בימים שקדמו להופעת הסימנים. ברוב המקרים אין צורך בבדיקות מעבדה אך לעיתים עולה הצורך בביצוע בבדיקות נוספות כדוגמת בדיקות דם או צילום רנטגן לאזור בית החזה במטרה לשלול מחלות אפשריות אחרות.

מהו הטיפול במחלה?
כאמור לרוב מהלך המחלה הוא קל ושעלת מכלאות בד"כ חולפת מעצמה ולכן לעיתים כלל אין צורך בטיפול. במקרים חמורים יותר וכאשר השיעול אינו יבש או שקיים חשש להתפתחות של דלקת ריאות רצוי להוסיף טיפול אנטיביוטי אשר יעיל כנגד החיידק העיקרי המעורב במחלה. טיפול מסוג זה עשוי למנוע סיבוכים נלווים למחלה ולקצר את זמן ההתאוששות בחלק מן המקרים.
כמו כן, ניתן לשלב טיפול באמצעות תרופות שנועדו לדכא את השיעול וזאת בכדי להקל על הכלב.
במהלך תקופת המחלה ועד להחלמה רצוי להימנע מפעילויות אשר עשויות להחריף את השיעול (כדוגמת פעילות גופנית או סטרס) ורצוי לאפשר לכלב לנוח וכן להימנע ממפגשי כלבים במטרה למנוע המשך מעגל הדבקה. כמו כן, מומלץ שהיציאה לטיולים תעשה עם רתמת בית חזה ולא עם הקולר הרגיל וזאת בכדי להפחית את הלחץ על קנה הנשימה אשר עלול להגביר גירוי באזור ולהחריף את השיעול.
 
כיצד ניתן למנוע הדבקה בשעלת מכלאות?
ניתן למנוע הדבקה בשעלת מכלאות ע"י מתן חיסון מתאים כנגד שעלת מכלאות. בנוסף, ניתן להפחית את הסיכון לתחלואה ע"י הקפדה על היגיינה ואיוורור ראוי במקומות המכילים כלבים רבים (כדוגמת פנסיונים) וכן הימנעות, במידת האפשר, מחשיפה לכלבים חולים. גם החיסון השנתי הקבוע שניתן (חיסון משושה) מסייע להפחתה בתחלואה בחלק מגורמי המחלה שתורמים למופע של שעלת מכלאות.
 
חיסון כנגד שעלת מכלאות:
החיסון כנגד שעלת מכלאות אינו מבטיח הגנה מוחלטת אך מפחית באופן ניכר את הסיכון להדבקה. כמו כן, נראה שמשטר חיסונים ראוי יביא למהלך מחלה קל יותר במידה ותתרחש הדבקה.
החיסון יעיל כנגד חלק מגורמי המחלה שהוזכרו (Bordetella bronchiseptica) והוא אינו ניתן בשיגרה אלא מומלץ בעיקר לכלבים אשר עלולים להיחשף למחלה, כדוגמה – לפני שהייה בפנסיון או בתערוכת כלבים. ישנם פנסיונים אשר דורשים אישור על חיסון כנגד שעלת מכלאות כתנאי לקבלת כלב לפנסיון. החיסון ניתן בשאיפה דרך האף והוא יעיל לתקופה של כחצי שנה. את החיסון מומלץ לתת כשבועיים לפני חשיפה אפשרית למחלה.


לחזרה לדף הבית לחצו כאן.

 
לייבסיטי - בניית אתרים