המרפאה הניידת , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית

וטרינר נייד , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית
מרפאה וטרינרית ניידת, וטרינר נייד, וטרינר עד הבית

FacebookTwitter


דף הבית >> דפי מידע >> בליעת גוף זר

בליעת גוף זר בכלבים וחתולים
 
על מה בעצם מדובר?
למעשה מדובר בכל פריט שלא אמור להבלע על ידי כלב או חתול מאחר וגודלו, צורתו או הרכבו עלול להביא לנזק משמעותי לבעל החיים אשר בלע אותו. קיימים אינספור חפצים שגרתיים המשמשים אותנו בחיי היום-יום שלנו אך עלולים להפוך ברגע אחד של חוסר תשומת לב לגוף זר במערכת העיכול של הכלב או החתול שלנו: שקית ניילון, מוצץ, גלעין של פרי, מסמר, חוט, תחתונים או גרביים, חלקי צעצוע, פלסטיקים, חיתול, כדור משחק, נייר, שיפוד, סיכות, קרסים ועוד כיד הדמיון החופשי. למעשה הרשימה אינסופית ומדי שבוע אנו נתקלים במקרים חדשים ומקוריים של חפצים שונים שכלבים החליטו לאכול (כתלות באופי הכלב, גילו, גודלו, נגישות לחפצים שונים ועוד). חתולים, מצד שני, בררנים יותר ונוהגים לאכול בד"כ חוטים אשר גורמים לבעיה מסוג מעט שונה. יחד עם זאת, גם חתולים עשויים לאכול גופים זרים שונים מהרשימה.
 
מה הסימנים לבליעת גוף זר?
כשלא רואים את הבליעה בפועל- נותר רק לחשוד בכך לפי מספר סימנים אופייניים. לעיתים האירוע יסתיים ללא סימנים נראים לעין והגוף הזר שנבלע ימצא לאחר מספר ימים בצואה באופן מפתיע. במקרים הפחות אופטימים - הדבר יבוא לידי ביטוי קליני במספר צורות אפשריות. כאשר ישנם סימנים, לרוב ההתדרדרות הקלינית תיהיה איטית אך לעיתים היא עשויה להיות מהירה ומשמעותית. הכל כתלות במידת הנזק שהגוף הזר גורם: החל בנזק לרירית המעי ודימומים, דרך חסימה במערכת העיכול ועד לקרע במערכת העיכול. סימנים אופייניים כוללים:
1. הקאות.
2. חוסר תאבון\ירידה באכילה.
3. ירידה במשקל.
4. חוסר מתן צואה או ניסיונות חוזרים לתת צואה ללא הצלחה.
5. חולשה.
6. נפיחות בטנית.
ככל שמצבו של בעל החיים יתדרדר – סימני המחלה יחריפו באופן הדרגתי. במקרים בהם הגוף הזר גרם לקרע במערכת העיכול (מקרה חירום וטרינרי משמעותי ומסכן חיים הדורש טיפול מיידי) הסימנים עשויים להופיע במהרה ולהיות קשים ביותר.
 
איך ניתן לאבחן הימצאות של גוף זר?
1. לפי היסטוריה רפואית ברורה בה הבעלים מדווח על בליעה של חפץ או על חשד לבליעה.
2. בדיקה גופנית יסודית של הוטרינר.
3. אמצעי הדמיה (כדוגמת צילומי רנטגן של אזור הבטן או בדיקת אולטרהסאונד).
4. בדיקות דם (אשר עוזרות לוטרינר ללמוד על חומרת המצב ומידת הפגיעה וכך להתאים את הטיפול).
 
איך מטפלים במקרה וקיים גוף זר במערכת העיכול?
התשובה לכך תלויה בגורמים רבים: סוג וגודל הגוף הזר, גודל בעל החיים, מידת הסבירות שאכן נבלע (במידה ואין אבחנה וודאית), מיקום הימצאות הגוף הזר לאורך מערכת העיכול, מועד בליעתו, הסימנים הקליניים מהם סובל בעל החיים, תוצאות בדיקות ההדמייה או בדיקות הדם ועוד.
ישנן מספר אפשרויות עיקריות:
 1. "טיפול שמרני" – הכוונה במקרה זה היא לטיפול תומך במהלכו ניתנים נוזלים וחומרים שונים שנועדו להקל על יציאת הצואה ובכך גם על יציאת הגוף הזר ביחד איתה.
2. שליפת הגוף הזר באמצעות אנדוסקופ (צינור שבקצהו מצלמה זעירה)- אפשרות זו מאפשרת הדמיה של מערכת העיכול העליונה, אבחון סופי ושליפה של גופים זרים מסוימים.
3. ניתוח – הליך כירורגי שמבוצע במטרה להוציא את הגוף הזר ולתקן נזקים אפשריים להם הוא גרם.
 
ניתן להימנע מהתופעה?
ניתן להשתדל ולצמצם מאוד את הסיכוי לכך שבעל החיים שלכם יבלע גוף זר. מטבע הדברים, לא תמיד ניתן למנוע זאת באופן מוחלט וזאת בשל האופי המיוחד של חיות המחמד הסקרניות שלנו.
 
מספר עצות מעשיות למניעת בליעה של גופים זרים:
1. הקפידו להרחיק חפצים שעשויים להיתפס כטעימים ומזמינים ע"י בעל החיים שלכם: גלעינים, פרטי לבוש קטנים כדוגמת גרביים מלוכלכות ועוד. הקפידו לסגור ארונות והימנעו מהשארת כביסה על הרצפה.
2. הימנעו מהשארת חפצים קטנים (מסמרים, מחטים, פלסטיקים קטנים ועוד) באזור הנגיש לבעל החיים.
3. צאו עם הכלב לטיול כשעל פיו מונח מחסום פה. הדבר מסייע במניעת אכילה של חפצים שונים מהרצפה ובעל חשיבות רבה בעיקר בגורי כלבים שטרם חונכו לכך.
4. וודאו כי הצעצועים עימם בעל החיים משחק הינם גדולים מספיק ביחס לגודלו ומורכבים מחומרים שלא יאפשרו לו לפרק אותם לחלקים קטנים אותם יוכל לבלוע.
5. הימנעו ממתן חוטים ופקעות צמר כמשחק לחתול שלכם. זה אמנם משחק מהנה עבורם אך לא אחת הסתיים בבליעת חוט אשר גרם לחסימת מעיים מסכנת חיים.
 
לסיכום-
בליעת גוף זר הינו מצב משמעותי אשר עשוי לסכן את חיי חיית המחמד שלכם!
בכל מקרה בו אתם חושדים שהם בלעו דבר מה שאינם היו אמורים לבלוע חשוב להתייעץ עם וטרינר בהקדם האפשרי.
 
למידע נוסף אודות בליעת גופים זרים ניתן לפנות למרפאה הניידת בטלפון מספר: 052-2255123
 
לחזרה לרשימת דפי מידע וטרינרים

 
 

 
לייבסיטי - בניית אתרים