המרפאה הניידת , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית

וטרינר נייד , וטרינר עד הבית , וטרינר ביקור בית
מרפאה וטרינרית ניידת, וטרינר נייד, וטרינר עד הבית

FacebookTwitter


דף הבית >> דפי מידע >> אקריות אוזניים בחתולים

אקריות אוזניים בחתול

אקריות אוזניים (קרדיות, קרדית האוזן) הן טפילים קטנטנים החיים בתעלת האוזן. האקריות למעשה קטנטנות (בגודל 0.4 מ"מ) כך שאינן נראות לעין אלא באמצעות מיקרוסקופ בלבד. שמן המדעי של סוג האקריות הנפוץ הוא Otodectes Cynotis.
בסרטון הבא מתאפשרת הצצה נדירה (מבעד לעינית המיקרוסקופ) אל עולמן של אקריות האוזניים:

 
                                                                      * צולם על ידי ד"ר שחר מירון

כיצד נדבקים באקריות אוזניים?

האקריות אוזניים מדבקות מאוד ומועברות בין חתול אחד למשנהו במגע ישיר או קירבה. לרוב חתולים יסבלו מכך יותר אך האקריות קיימות גם בכלבים. הנגיעות עשוייה להתקיים בכל חתול ובכל גיל אך מטבע הדברים – חתולי רחוב סובלים מכך יותר ובעיקר גורי חתולים או חתולים החיים בלהקות בתנאי היגיינה לא אידאלים.

מה בעצם כל כך רע במספר אקריות אוזניים?

מרגע ההדבקה באקרית אוזניים, האקריות מתחפרות, מטילות ביצים ומתבססות בתעלת האוזן בעודן ניזונות מהפרשות שומניות ופיסות עור. בעצם פעילותן הטבעית הן גורמות לחתול לגירוי ודלקת אוזניים המחריפה עם הזמן כאשר האקריות יביאו להפרשות נוספות של הגוף אשר ישמשו כמצע גידול ומזון לאקריות אוזניים המשגשגות ומתרבות. כתוצאה מכך הדבר יביא לטרדה רבה לחתול, דלקת אוזניים קשה, גירודי אוזניים, כאב, ניעורי ראש ובמקרים חמורים גם לנזק נוסף אפשרי כתוצאה מכך כדוגמת שטף דם בין סחוסי האוזן אשר גורם להתנפחות והתעבות של אפרכסת האוזן (דבר אשר גורר לעיתים קרובות צורך בהתערבות כירורגית).

מהם הסימנים לנגיעות באקריות אוזניים?

ישנם מספר סימנים אופייניים: הפרשה שחורה וסמיכה מתעלת האוזן, גירודי אוזניים משמעותיים, דלקת אוזניים ולעיתים גם דימום מקומי, ניעורי ראש, קרחות ו\או שריטות באיזור החלק החיצוני של אפרכסת האוזן (כסימן משני של הגירודים), שטף דם באפרכסת האוזן (כנזק משני שנוצר ע"י הגירודים וניעורי הראש). במקרים מסויימים שלא טופלו הדבר יכול להגיע עד כדי נזק לתעלת השמע ועור התוף.

מה לעשות אם החתול מגרד את האוזן או שישנן הפרשות שחורות באפרכסת האוזן?

פנו לוטרינר שלכם לבדיקה ויעוץ. ניתן לחשוד בנגיעות באקריות אוזניים כבר לפי המהלך הקליני והעבר הרפואי, לבסס את החשד במהלך בדיקה גופנית ולהגיע לאבחנה וודאית באמצעות דגימה פשוטה של הפרשות מהאוזן ובחינת הדגימה במיקרוסקופ.

כיצד מטפלים באקריות אוזניים?

סוג והיקף הטיפול נבחר בהתאם לחומרת הנגיעות. במידת הצורך- יש לדאוג לניקוי האוזן החיצונית ופנים האפרכסת מההפרשות השחורות האופיניות וזאת בכדי לאפשר לטיפול תרופתי מקומי לחדור טוב יותר אל חלקה הפנימי של תעלת האוזן. הטיפול לאקריות אוזניים עצמן ניתן באופן מקומי כטיפות אוזניים המכילות חומר ממשפחת ה"איברמקטינים", או כאמפולות אשר שמים על גבי העור עצמו (חלק מהאמפולות כנגד פרעושים מכילות חומר נוסף כנגד אקריות אוזניים) או שניתן בהזרקה. כמובן, שבמידה וקיים נזק נוסף כדוגמת דלקת אוזניים, פציעת עור האוזן החיצונית או שטף דם שהתהווה – יש לטפל גם בכך בהתאם ולמנוע המשך יצירת נזק נוסף. לבחירת הטיפול בחתול ישנם שיקולים שונים וחשוב להתייעץ על כך עם הוטרינר. חשוב לציין שהאקריות נמשכות לתעלת האוזן של חתולים ממספר סיבות אך למעשה עשויות להתקיים גם באזורים שונים על גוף החתול ולהוות מקור הדבקה לחתול אחר – ומכאן החשיבות בטיפול משולב ולא רק בטיפות אוזניים מקומיות בלבד.
מבחינת הטיפול הסביבתי – מאחר והאקריות אינן מסוגלות לשרוד זמן רב בסביבה (כשאינם על גבי החתול)- לרוב אין צורך לבצע טיפול נרחב מלבד שמירה על היגיינה וניקיון של אזור מגורי בעל החיים, החלפת מצעים ושאיבת שטיחים.

האם ניתן להימנע מהדבקה עתידית?

בהחלט ניתן לצמצם למינימום את הסיכוי של החתול להידבק באקרית אוזן. הקפדה על היגיינה, מניעת מגע עם חתולים נגועים אחרים וטיפול תקופתי ראוי (טיפול חודשי) באמפולות משולבות כנגד פרעושים ואקריות אוזניים תעזור במניעת הנגיעות. אמפולות מסוג אדווקאט (Advocate) או רבולושן (Revolution) עונות על צורך זה ומומלצות במיוחד במקרים אלו.

האם בני אדם יכולים להידבק מאקריות אוזניים של חתול?

לא. אקריות אוזניים מדבקות מאוד בין חתולים אך נגיעות באקריות אוזניים אינה נחשבת כמחלה זאונוטית ולכן – איננו חשופים להדבקה מהחתול.

לסיכום-

חשוב להיות מודעים לאפשרות של נגיעות חתול באקריות אוזניים. במידה ועלה חשד להדבקה – פנו לוטרינר או הזמינו וטרינר עד הבית לצורך בדיקה וטיפול במידת הצורך.
 

 
לייבסיטי - בניית אתרים